Bahasa Melayu

Rancangan Pembangunan Berkualiti Tinggi Perdagangan Luar Dikeluarkan

CRI2021-11-25 12:07:18
Share
Share this with Close
Messenger Pinterest LinkedIn

Rancangan pembangunan berkualiti tinggi perdagangan luar "Rancangan Lima Tahun (FYP) ke-14" telah diterbitkan Kementerian Perdagangan China baru-baru ini.

Selain prospek pembangunan berkualiti tinggi perdagangan luar 2035, rancangan tersebut juga mengemukakan beberapa matlamat termasuk terus berusaha meningkatkan prestasi komprehensif perdagangan, taraf inovasi, kelangsungan pengedaran, tahap keterbukaan dalam kerjasama dengan luar dan tahap keselamatan sistem perdagangan.

Naib Menteri Perdagangan China, Ren Hongbin semalam mendedahkan pihaknya akan mengeluarkan langkah pusingan baharu untuk memastikan perdagangan luar kekal pada tahap yang munasabah.

Menurut Ren Hongbin, senarai rakan dagang China merangkumi lebih 230 negara dan kawasan di seluruh dunia yang menyumbang nilai import dan eksport USD15 bilion (RM63 bilion) lebih setiap hari. Entiti ekonomi baharu dan negara-negara membangun menduduki hampir separuh jumlah eksport negara ini. Sumbangan perdagangan luar China terhadap ekonomi sedunia kian meningkat.

Kadar sumbangan pasaran gergasi China terhadap peningkatan eksport global mencatat 14.8% pada separuh tahun pertama tahun ini.

Share this story on

Messenger Pinterest LinkedIn